Holiday.gr Ημ/νια
March 29, 2024
Ελληνικά Ελληνικά Αγγλικά Αγγλικά
Home Page
 
Άλλοι προορισμοί
+ ΧΑΝΙΑ
+ ΛΑΣΙΘΙ
+ ΗΡΑΚΛΕΙΟ
+ ΡΕΘΥΜΝΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ
360 view Panoramic



 
EΛΛΑΔΑ > ΚΡΗΤΗ > ΗΡΑΚΛΕΙΟ
ΔΟΜΗΝΙΚΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ (EL GRECO)
Ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους όλων των εποχών, ο El Greco ή Δομήνικος Θεοτοκόπουλος όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, κατάγονταν από το Ηράκλειο.
Γεννήθηκε το 1541 στο Χάνδακα, τη σημερινή πόλη του Ηρακλείου. Την εποχή εκείνη η Κρήτη ήταν Ενετοκρατούμενη και σε αντίθεση με τις Τουρκοκρατούμενες περιοχές της Ελλάδας, γνώριζε μεγάλη άνθιση στο τομέα των τεχνών και των γραμμάτων.
Έτσι, ο Θεοτοκόπουλος διαμόρφωσε την αρχική καλλιτεχνική του αντίλήψη σ’ ένα άριστο πολιτιστικό περιβάλλον και μαθήτευσε δίπλα σε μεγάλους δασκάλους της ζωγραφικής όπως ήταν ο Μιχαήλ Δαμασκηνός. Στα πρώτα του έργα η βυζαντινή επίδραση είναι έντονη.

Πολύ νωρίς όμως, σε ηλικία 20 χρόνων, αποχωρίζεται την πατρίδα του και μεταβαίνει στη Βενετία, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό κέντρο τέχνης της εποχής. Εκεί, μαθήτευσε δίπλα σε δίπλα σε μεγάλους ζωγράφους της εποχής, όπως ο περίφημος Tiziano και τελειοποίησε τη ζωγραφική του έκφραση. < Σιγά – σιγά, αρχίζει να κερδίζει την εκτίμηση ης αστικής κοινωνίας και των ομοτέχνων του και να διακρίνεται για το προσωπικό του στυλ. Είναι η εποχή που αποκτά και το ψευδώνυμο ΄΄El Greco΄΄ με το οποίο έγινε παγκοσμίως γνωστός και πέρασε στο πάνθεο των μεγάλων ζωγράφων.

Το 1577 εγκαθίσταται μόνιμα στο Τολέδο, όπου διαμορφώνει το προσωπικό και αξεπέραστο στυλ και φιλοτεχνεί τα σημαντικότερα έργα του.
Το Τολέδο, η μικρή αυτή πόλη με τον έντονο μυστικισμό και την ατμόσφαιρα της θρησκευτικής κατάνυξης, θα γίνει η δεύτερη πατρίδα του στην οποία θα παραμείνει ως το θάνατό του.
Στο Τολέδο παντρεύτηκε την Χερώνυμα ντε λας Κουέβας και απέκτησε ένα γιο.

Τα έργα του Θεοτοκόπουλου εκτός από την απεικόνιση προσώπων και τόπων, χαρακτηρίζονται από εσωτερικότητα και πνευματικότητα. Χρησιμοποιώντας την εναλλαγή του φωτός και της σκιάς, ανάδειξε το εσωτερικό συναίσθημα και την αγωνία του ανθρώπου.
Ο El Greco δημιούργησε έναπροσωπικό στυλ έκφρασης και δημιουργίας που δεν εντάσσεται σε καμιά από τις σχολές της εποχής. Στα έργα του θα βρει κανείς στοιχεία της βυζαντινής παράδοσης αλλά και αναγεννησιακά στοιχεία. Επίσης, μπορεί κάποιος να διακρίνει και την επίδραση από το μανιερισμό.

Ένα κύριο χαρακτηριστικό των έργων του, είναι η τραγικότητα των προσώπων και των καταστάσεων που απεικονίζει. Οι μορφές, κυρίως τα πρόσωπα των αγίων έχουν υποστεί επιμήκυνση, είναι απαλλαγμένα από κάθε τι υλικό και φθαρτό φανερώνοντας έτσι την ανωτερότητα του πνεύματος και την επικράτησή του μέσα σ’ ένα μεταφυσικό πλαίσιο.

Από τα πιο πολυζωγραφισμένα βιβλικά θέματά του είναι η Παναγία σε διάφορες στιγμές της ζωής της. Τα πιο χαρακτηριστικά του έργα είναι «Η Παρθένα με το θείο βρέφος» 1597-99, «Η Αγία Οικογένεια και η Μαρία η Μαγδαληνή» 1590-95, «Η Πεντηκοστή» 1596-1600 και η «Άσπιλη Σύλληψη» 1607-1613. Στα περισσότερα από αυτά η Παναγία απεικονίζεται με έντονα θλιμμένο βλέμμα, απόμακρο και σε άλλες περιπτώσεις αγωνιώδες για την τύχη του Υιού της.
Αλλά αυτή η εκφραστικότητα της Παναγίας και η τραγικότητά της, την κάνουν πρόσωπο-σύμβολο στα μάτια του θεατή, αφού εκφράζει την βαθιά αγάπη και αιώνια αγωνία της Μητέρας.

Επίσης, η μορφή του Ιησού όπως απεικονίζεται στα έργα του El Greco είναι συγκλονιστική. Εμφανίζεται σαν τραγική μορφή πάνω στον πάνω στο σταυρό, στο δρόμο προς το Γολγοθά και πληγωμένος από τα Πάθη του. Η μορφή του Ιησού είναι γεμάτη πόνο. Στο απογοητευτικό και πικραμένο βλέμμα του απεικονίζεται όλη η ανθρωπότητα που αγωνιά και θλίβεται για τα δεινά και το αβέβαιο μέλλον της.
Ο El Greco, εκτός από εξαιρετικός ζωγράφος, υπήρξε και αρχιτέκτονας και γλύπτης. Σε πολλές περιπτώσεις σχεδίαζε τα εικονοστάσια των οποίων ανελάμβανε τη διακόσμησή τους με γλυπτά και ζωγραφικούς πίνακες. Στο Σκευοφυλάκιο της Μητρόπολης του Τολέδο σώζεται το πολύχρωμο σήμερα σύμπλεγμα: Η Παναγία και τέσσερις άγγελοι που φέρνουν τα άμφια στον Άγιο Ιλδεφόνσο, το οποίο ο Γκρέκο σκόπευε να τοποθετήσει στο «Εσπόλιο».

Το 1612 φιλοτέχνησε ένα από τα τελευταία του έργα, το «Προσκύνημα των βοσκών», για να τοποθετηθεί στον τάφο του και συγκεκριμένα στην κρύπτη που εξασφάλισε στο ναό του Σάντο Ντομίγκο. Πέθανε δυο χρόνια αργότερα σε ηλικία 73 χρόνων και ετάφη στο Τολέδο, την πόλη που έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και καταξιώθηκε ως ένας από τους λαμπρότερους ζωγράφους, όλων των εποχών.
ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ
>> ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΤΕ
>> ΧΡΗΣΙΜΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ
>> ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
>> ΔΟΜΗΝΙΚΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ (EL GRECO)
>> ΙΣΤΟΡΙΑ
>> ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ
>> ΜΟΥΣΕΙΑ
>> Ο ΔΙΣΚΟΣ ΤΗΣ ΦΑΙΣΤΟΥ

Προσθήκη κριτικής [Οδηγίες κριτικής]
Μόνο εγεγραμμένοι χρήστες του Holiday μπορούν να γράψουν κριτικές. Εγγραφείτε.
 
Online reservations


TOP 50 HOTELS
Videos
PICTURES OF GREECE
 
24 Kapodistriou Str., 185 31 Piraeus Greece,
Phone: +30 210 4101130, Fax: +30 210 4101132,
E - mail: info@holiday.gr
Holiday.gr Β© Copyright 2004 - 2024